Een kortere zomervakantie?



Het inkorten van de zomervakantie voor de leerlingen ligt weer op de tafel. Corona heeft daar zeker aanleiding toe gegeven. Zowat alle onderwijsdeskundigen hebben gewaarschuwd voor een leerachterstand bij kinderen en jongeren die gedurende een lange periode afstandsonderwijs hebben gevolgd. Vooral leerlinge uit zwakkere milieus hebben hieronder te lijden gehad. Leerkrachten getuigen dat ze sommige leerlingen gewoon hebben zien afhaken of verdwijnen. Contactonderwijs is heel belangrijk om die leerlingen aan boord te houden.

Je kan dat doortrekken naar de zomervakantie. De zomervakantie in het onderwijs in Vlaanderen is met negen weken erg lang. In die periode gaat er heel veel kennis verloren. Socioloog Ignace Glorieux wijst er in De Morgen van 17 november 2021 op dat die achterstand ongelijk verdeeld is. Net zoals bij de gedwongen sluiting van de scholen omwille van corona worden leerlingen uit zwakkere milieus het hardst getroffen. In het slechtste geval krijg je dus vanaf september te maken met een onderwijspraktijk met twee snelheden. De zomervakantie inkorten is zeker niet zaligmakend maar kan helpen om dit tegen te gaan.

Tegenstanders wijzen op het gebrek aan draagkracht bij de ouders. Bevragingen wijzen nochtans uit dat ongeveer de helft van de ouders geen graten ziet in het inkorten van de vakantie. Glorieux wijst er tussen de regels fijntjes op dat de huidige indeling van het schooljaar niet ingegeven is door pedagogische bezorgdheden, maar eerder beantwoord aan achterhaalde maatschappelijke verzuchtingen. De tijd dat kinderen een hele zomer mee moesten werken op het veld ligt al lang achter ons, en op zeven weken kan je ook wel een vakantie en een zomerkamp plannen me dunkt.

Ik ben zelf onverkort voorstander van het verkorten van de zomervakantie. Ik durf zelfs denken dat mijn kinderen het daar mee eens zijn. De Franstalige gemeenschap heeft de vlucht vooruit genomen en beslist om de zomervakantie vanaf het schooljaar 22-23 in te korten tot zeven weken.

Ben Weyts, Vlaams minister van onderwijs, probeert zoals gewoonlijk een kip sokken aan te trekken. Hij staat ‘open voor het debat’, maar wil ‘in volle coronatijd het onderwijs dat al een heel veel extra inspanningen moet leveren ingrijpende veranderingen besparen’. Nog maar eens uitstel dus, terwijl de lessen die getrokken zijn uit de gedwongen sluiting van de scholen net een ideaal momentum hebben opgeleverd om daadkrachtig in te grijpen.

https://www.demorgen.be/nieuws/vergis-u-niet-de-zomervakantie-inkorten-is-een-radicale-ingreep~ba131e1c/

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210516_93875878

https://www.demorgen.be/politiek/vanaf-schooljaar-2022-2023-meer-scholen-voor-buitengewoon-onderwijs-mogelijk~be026172/

https://www.standaard.be/cnt/dmf20211107_97351285

This entry was posted in Portfolio 2021 2022. Bookmark the permalink.

Leave a comment